Skatteforvaltningen varsler kontrol (igen) i bilbranchen

Den 6. maj 2025 har Skatteforvaltningen i en pressemeddelelse oplyst, at der er mistanke om anvendelse af kunstigt lave handelspriser i bilbranchen, og vil som følge heraf skærpe kontrollen ved interne handler i branchen.

15. maj 2025 | SKATTER OG AFGIFTER

Ifølge Skattestyrelsens pressemeddelelse har Skattestyrelsen og Motorstyrelsen i stikprøvekontroller konstateret, at bilforhandlere sælger biler til ansatte, familiemedlemmer, medejere eller andre nærtstående til bemærkelsesværdigt lave priser. 

Dette fører nu til en skærpet kontrol af hele bilbranchen med henblik på at afdække, om der er grundlag for at opkræve yderligere registreringsafgift hos de bilforhandlere, som har handlet bilerne til, ifølge Motorstyrelsen, kunstigt lave handelspriser. Skattestyrelsen vil ligeledes undersøge, om køberne i samme forbindelse har modtaget en gevinst, der ikke er korrekt angivet til Skattestyrelsen.

Det må således forventes at være en koordineret fælles indsats fra Motorstyrelsen og Skattestyrelsen, at samtlige afgifts- og skattemæssige forhold vil være i fokus, når der, som beskrevet i pressemeddelelsen, sættes spot på de interne handler i bilbranchen.

Ud over pressemeddelelsen kontakter Motorstyrelsen og Skattestyrelsen også udvalgte bilforhandlere direkte med besked om, at de to styrelser i den kommende tid vil kontakte en række bilforhandlere for at kontrollere, om der er indgået interne handler, hvori biler er solgt til indkøbspris. I den forbindelse må det, ifølge Motorstyrelsen og Skattestyrelsen, forventes at få afgifts- og skattemæssige konsekvenser for de involverede købere og bilforhandlere, afhængig af de konkrete forhold.

I samme forbindelse er følgende eksempel givet: 

”En bilforhandlers indkøbspris for en fabriksny bil udgør 300.000 kr. *

Bilen sælges til en ansat for 300.000 kr.

Bilforhandleren annoncerer derefter den ansattes bil til salg for 400.000 kr. Bilforhandleren sælger (den nu brugte) bil til en uafhængig køber for 400.000 kr. Før salget til den uafhængige køber har forhandleren købt bilen tilbage til 300.000 kr.

Bilforhandleren har i samme periode solgt tilsvarende fabriksnye biler til uafhængige købere for 450.000 kr.

Skattemæssige konsekvenser for den ansatte: 150.000 kr. i yderligere skattepligtig indkomst (beløbet anses som yderligere løn).

Afgiftsmæssige konsekvenser for bilforhandleren: Registreringsafgiften skal beregnes med udgangspunkt i bilens markedsværdi. **

* Eksemplet tager udgangspunkt i køretøjsværdien uden ekstraudstyr.

** Når der beregnes registreringsafgift, er markedsværdien en anmeldt standardpris.”

Det er ikke første gang, at bilbranchen står for skud, og der bør altid udvises forsigtighed med at generalisere over en hel branche, som det seneste kontrolinitiativ fra Skattestyrelsen og Motorstyrelsen umiddelbart synes at være udtryk for.

Af samme grund er det også væsentligt, at de kommende kontroller tages særdeles seriøst af de bilforhandlere, som undergives en nærmere undersøgelse. Det gælder særligt,  at disse får taget godt hånd om dialogen med Skatteforvaltningen fra første henvendelse.

Dette skal også ses i lyset af den omstændighed, at det må forventes, at eventuelle afgifts- og skattemæssige reguleringer vil give Skatteforvaltningen anledning til at vurdere, om der er grundlag for at sanktionere uretmæssige angivelser af afgifter og skatter. Dette er uomtalt i Skatteforvaltningens pressemeddelelse af den 6. maj 2025.

Det er i dag fast praksis i Skatteforvaltningen, at hvis først det er lagt til grund, at der er grundlag for en opkrævning af en afgift eller en skat, som følge af en uretmæssig angivelse, så skal det også vurderes, om der er grundlag for at sanktionere, herunder ved bøder mv. Denne vurdering foretages typisk af Skattestyrelsens straffesagsenheder efter kontrollen er afsluttet, men det er vigtigt at have denne risiko for øje allerede i den indledende kontrolfase, hvor Skattestyrelsen efterspørger redegørelser, materiale mv.

Den varslede kontrol vil helt givet give anledning til mange tvister om både faktum, lovgrundlag, tidligere praksis samt mulighed for at genoptage ældre ansættelser med henvisning til, at der er handlet som minimum groft uagtsomt af de involverede. Af samme grund vurderes det, som tidligere anført, særdeles relevant at få taget godt hånd om dialogen med Skatteforvaltningen fra første henvendelse.

Vil du gerne have hjælp til en afgifts- og/eller skattekontrol?

Vi står klar til at assistere med alle aspekter i en afgifts- og skattekontrol. Kontakt derfor blot helt uforpligtende vores Skatteafdeling for drøftelse, hvis du eller din virksomhed er udtaget til kontrol.

Vedrører din henvendelse specifikt førelsen af en skattesag eller afgiftssag, vil du i den forbindelse få en gratis vurdering om

  • mulighederne for at opnå et gunstigt resultat i sagen
  • de omkostningsmæssige aspekter ved at føre sagen
  • hvilke konsekvenser det har, hvis sagen ikke videreføres, herunder særligt risikoen for en efterfølgende straffesag

Vi giver dig altid et uforpligtende bud på den rette strategi, uanset om det vedrører rådgivning eller førelse af skatte- og afgiftssager.

Vores erfaring, som er baseret på håndtering af tvister med Skatteforvaltningen siden TVC Advokatfirmas etablering i 1988, tilsiger i øvrigt, at strategien, hvis muligt, skal lægges så tidligt i forløbet som muligt.