Man har ofte en lang række spørgsmål, når der opstår en skattesag. Det samme gælder en momssag eller en sag om andre afgifter, f.eks. registreringsafgift eller andre punktafgifter. Det kunne også være en sag om told.
Som erfarne skatteadvokater har vi på denne side samlet de spørgsmål, vi som regel oplever, at du kunne have.
Det afhænger af indholdet i brevet. Det indhold, vi ofte ser, er f.eks.:
Det bør indledningsvist undersøges, hvorfor Skattestyrelsen anmoder om oplysningerne, herunder bør der sikres klarhed over, hvilken type kontrol du eller din virksomhed er udtaget til, da det kan være afgørende for, hvorledes den videre dialog må forventes at blive, samt hvordan dialogen i så fald skal håndteres.
Derudover bør det afklares, om du eller din virksomhed er forpligtet til at sende oplysningerne, og med afsæt i de konkrete forhold bør det vurderes, om de efterspurgte oplysninger i så fald skal sendes. Det afhænger altid af de konkrete forhold hos dig eller din virksomhed i samspil med de gældende regler på området, herunder f.eks. reglerne i skattekontrolloven.
Lige som ved modtagelsen af en materialeindkaldelse, bør det undersøges, hvorfor Skattestyrelsen anmoder om oplysningerne.
Derefter skal det undersøges, om Skattestyrelsen har forstået faktum korrekt, altså om sagsfremstillingen i Skattestyrelsens forslag til afgørelse er i overensstemmelse med virkeligheden.
Det ses ofte, at Skattestyrelsen ikke har forstået de konkrete forhold korrekt, hvilket kan få stor betydning i det videre forløb.
Ligeledes bør det sikres, at alle relevante, tilgængelige oplysninger er kendte, hvorfor det relevante faktum skal afklares samtidig med, at der med professionel bistand anmodes om kopi af alle sagens akter hos Skattestyrelsen, før der foretages en videre dialog.
Vi oplever ofte, at både skatteydere, afgiftsydere samt deres rådgivere, herunder f.eks. revisor, indgår i en dialog med Skattestyrelsen uden at kende hele grundlaget for sagen, hvilket typisk ikke er gavnligt for at opnå et godt resultatet, når først Skattestyrelsen har rejst en kontrolsag.
Hvad skal der ske, hvis Skattestyrelsen har ændret din eller din virksomheds skat og/eller moms ved en afgørelse?
Ud over de ovenfor beskrevne forhold, som også er relevante, når der først er truffet en afgørelse, skal der tages stilling til, om afgørelsen skal påklages til Skatteankestyrelsen eller indbringes for domstolene.
Det afhænger af en række spørgsmål:
Hvis ja, så bør det indgå i vurderingen af, hvorvidt der bør anvendes økonomiske ressourcer på at klage over afgørelsen.
Det skal i den sammenhæng vurderes, om det alligevel er hensigtsmæssigt at forfølge sin ret, også selvom det måske – relativt set – er et mindre beløb, der er involveret i sagen. Er der tale om store beløb, så giver det sig selv, selvom det altid vil være en konkret vurdering afhængig af de indsigelser det er muligt at komme med overfor Skattestyrelsen ændringer af skatten, momsen eller andre afgifter.
Hvis ja, så skal Skattestyrelsens afgørelse påklages til Skatteankestyrelsen eller indbringes for domstolene. Det vil typisk være mest fordelagtigt at påklage afgørelsen til Skatteankestyrelsen fremfor at indbringe den for domstolene.
I afgørelsen er der typisk en vejledning, som ser ud som følger:
Er du uenig i afgørelsen?
Hvis du er uenig i afgørelsen, kan du klage til Skatteankestyrelsen, som er sekretariat for Landsskatteretten og ankenævnene. Fristen er tre måneder efter den dag, hvor du har fået afgørelsen.
Alternativt kan du vælge at anlægge sag ved domstolene. Her er fristen tre måneder efter afgørelsens dato. Hvis du vil klage til Skatteankestyrelsen, skal du have modtaget din klage senest tre måneder efter den dag, hvor du har fået afgørelsen.
Du skal skrive, hvorfor du mener, at afgørelsen er forkert, og angive de punkter, du klager over.
Til klagen skal du vedlægge en kopi af:
Hvis du ønsker et møde med en sagsbehandler i Skatteankestyrelsen, skal du oplyse dette ved klagen. Skriv også gerne dit telefonnummer.
Du skal betale klagegebyret, når du klager
Det koster 1.200 kr. at klage, og du skal betale gebyret samtidig med, at du indsender klagen. Hvis du ikke gør det, vil din klage bortfalde, og sagen vil blive afsluttet uden en afgørelse.
Du får pengene tilbage, hvis du får helt eller delvist ret i din klage.
Sådan sender du klagen og betaler klagegebyret
Du skal sende klagen elektronisk via Skatteankestyrelsens klageformular på skatteankestyrelsen.dk. Du skal samtidig betale gebyret med betalingskort eller MobilePay.
Kun hvis du er fritaget for Digital Post, kan du sende klagen som brev til Skatteankestyrelsen, Ved Vesterport 6, 4. sal, 1612 København V. Du skal samtidig betale gebyret ved at overføre beløbet til kontoen med registreringsnummer 02116 og kontonummer 4069029361 og skrive dit navn og cpr-nummer i meddelelsesfeltet. Hvis du klager som virksomhed, skal du skrive virksomhedens navn og cvr-nummer.
Hvis du vil anlægge sag ved domstolene
Du kan i stedet vælge at indbringe afgørelsen for domstolene senest tre måneder efter afgørelsens dato. Stævningen skal rettes mod Skatteministeriet og sendes til den byret, som din bopæl hører under. Hvis du har bopæl i udlandet, skal du sende stævningen til Københavns Byret. Du kan finde vejledning om, hvordan du sender en stævning, på domstol.dk.
Overholdes disse betingelser ikke, må du forvente, at sagen afvises, og at der ikke kan ske en ændring af den skat eller moms, som Skattestyrelsen har opkrævet. Der er dog undtagelser, hvis uheldet er sket.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt afgørelsen er korrekt, skal du have undersøgt af en professionel skatterådgiver, om der er grundlag for at få afgørelsen ændret, samt om der er andre forhold at få foretaget en vurdering af, herunder om der er afledte sager, som du eller din virksomhed ikke er opmærksom på.
Ja, der kan i rigtig mange skattesager samt momssager fås tilskud til sagens førelse af en sagkyndig rådgiver, altså økonomisk tilskud, som benævnes omkostningsgodtgørelse og udbetales efter reglerne i skatteforvaltningslovens kapitel 19.
Skal den opkrævede skat og/eller moms betales, hvis der klages over Skattestyrelsens afgørelse eller den indbringes for domstolene?
Det typiske svar er nej, idet der kan indgives en ansøgning om henstand, mod at der betales en rente.
Besvarelsen af ovennævnte spørgsmål vil være de samme, hvis forudsætningen til forskel var den, at det var Motorstyrelsen eller måske Vurderingsstyrelsen, som havde sendt en materialeindkaldelse, et forslag til afgørelse eller en afgørelse.
Fandt du ikke det svar, du ledte efter?
Vores Skatteafdeling blev etableret tilbage i 1988 og har derfor et meget stort erfaringsgrundlag at rådgive dig eller din virksomhed på. Hvis du har et spørgsmål, er du derfor altid meget velkommen til at kontakte os. Det er i øvrigt også helt uforpligtende og uden beregning at få en konkret vurdering af din sag.
Vi er tilgængelige 24/7 – både pr. e-mail og telefon. Uden for almindelig åbningstid, er du velkommen til at tage de angivne kontaktpersoner nedenfor. Du er også meget velkommen til at anvende vores kontaktformular, hvorefter du hører fra os inden for 24 timer.
TVC Advokatfirma er det sikre valg til skattesager og afgiftssager – uanset størrelse, kompleksitet eller instans.